Ander land, andere stad & ander werk! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Gerrit Oudshoorn - WaarBenJij.nu Ander land, andere stad & ander werk! - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Gerrit Oudshoorn - WaarBenJij.nu

Ander land, andere stad & ander werk!

Door: Gerrit

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

17 April 2008 | Bolivia, Sucre

Heeeeeeeeeeeeej allemaal!!

Jaja, hij zit alweer in een ander land. Andere tijdszone zelfs (we zitten weer op 6 uur tijdsverschil, het was in Peru 7 geworden door zomertijd bij jullie). Ik ben nu in Sucre, Bolivia. Leuk stadje tot nu toe. Alhoewel ik Cusco wel al mis natuurlijk. Afgelopen weekend veel gevlogen. Nou ja, 3 korte vluchtjes eigenlijk maar. Eerst Cusco-Lima, toen Lima-La Paz, en daarna La Paz-Sucre. Was wel vermoeiend, maar dat kwam misschien ook omdat ik vroeg wegmoest uit Cusco en niet vroeg naar huis wilde op mijn laatste avond in Cusco. Ik kreeg versnelde toegang, en de bagage moest ook een andere weg nemen naar het vliegtuig, want anders zou ik mijn vlucht niet meer halen. Maar ik heb het gered gelukkig.

Er zat best veel tijd tussen de vluchten, dus heb heerlijk dagje in Lima gehad, en daar het strand gezien (ik zat in Lima weer even op zeeniveau). In La Paz was er overnachting geregeld (door de organisatie waarmee ik reis) in een heel lux 5sterren hotel. En toen zondag kwam ik aan in Sucre. Het is kleiner en rustiger dan Cusco.

Deze week ook al meteen begonnen met nieuw vrijwilligerswerk. Heel wat anders nu. Ik werk nu in een psychiatrisch ziekenhuis. Heel erg groot, ongeveer 400 patienten. En het ziet er heel mooi uit vind ik. Allemaal verschillende gebouwen (voor de verschillende gedeeltes, het is goed georganiseerd) en een heel mooi groot binnenplein met grasveldjes en tuintjes. Ik werd daar heel vriendlijk ontvangen door de directeur, die echt heel blij was met mij en vertelde hoe goed hij vrijwilligers wel niet vindt. Leuke binnenkomst dus. Ik help de mensen die dat zelf niet goed kunnen met eten en omkleden en dat soort dagelijkse dingen. Ik vind het erg leuk daar. En het andere personeel is heel vriendlijk en we kunnen soms best wel lachen om de patienten. Want ze zijn wel best gek hoor. Sommige lopen of kruipen de hele dag rondjes, of zeggen de hele tijd onverstaanbare dingen, of dan gaat er ineens eentje onder de tafel zitten. En ik kijk er ook al niet meer van op als mensen midden in de zaal op de grond dingen doen die de meeste mensen op een wc doen... :roll:

Mijn laatste weken in Cusco waren ook weer super! Ondanks de 7 alcoholloze dagen.. :P. Dat moest omdat ik medicijnen had tegen mijn parasietjes. Ik heb de 7 dagen bijna helemaal volgehouden, goed he? Nou ja, dat bijna is wat minder, maar ik heb geen rare bijwerkingen gehad en ben ook niet meer ziek geweest. Vorige week ben ik naar een voetbalwedstrijd geweest in Cusco. Met 3 dames. Zucht.. Maar nee was wel gezellig. En wat voor een wedstrijd! Cienciano, de club uit Cusco, tegen Flamengo, en grote club uit Brazilie. Voor de Copa Libertadores, groot Zuid-Amerikaans toernooi. Cusco is een van de hoogste gelegen steden ter wereld, en het stadion dus een van de hoogst gelegen stadions ter wereld. Daarom was er veel te doen geweest voor de wedstrijd, omdat Flamengo er niet wilde voeballen. Maar ze hebben Cienciano wel met 3-0 ingemaakt uiteindelijk. Maar we hebben wel een hele leuke avond gehad. En mooi dat ik eindelijk weer eens een voetbalwedstrijd kon zien, zeker fijn een paar dagen voor zo´n enorm belangrijke wedstrijd voor NEC. Heb ik toch weer wat voetbal meegekregen. Wat geweldig trouwens dat NEC gewonnen heeft! Nr.1 van Gelderland! Heej pa en Miekie en Brammie; missen jullie ook niet onze goeie gesprekken over voetbal tijdens het eten? ;) Maar ik ben over kleine 4 weekjes weer thuis (14 mei om precies te zijn), dus geen zorgen.. Gaan we het dan lekker allemaal inhalen. :P

Een paar dagen na de voetbalwedstrijd ging ik dus al weer weg uit Cusco. Mijn laatste dag in Caicay bij het project was ook leuk. De kindjes gingen me allemaal knuffelen en 2 gingen iets tegen mij zeggen. Ze hebben zo´n tekstje voorbereid voor als vrijwilligers weggaan, om ze te bedanken. En ze gingen ook mijn schoenen afpakken, omdat ze niet wilden dat ik wegging. Ik mis ze wel al een beetje hoor, ze zijn toch wel lief.

Ik ben trouwens niet echt lekker chronologisch bezig met dit verhaal, maar ja... Ik heb ook wel zo´n beetje alles verteld nu denk ik. Doeidoei!

Groeten vanuit Sucre,
GERRIT.

(Ik kan er trouwens geen nieuwe fotootjes meer opzetten. Mijn fototoestel is gestolen. :S Gelukkig had ik niet zo lang geleden nog backup gemaakt. Dus ik mis niet heel veel foto´s. Maar nu ben ik wel alweer aan mijn 3e toestel toe (de eerst was kapotgegaan). Wel zonde, maar ja.
Ik kreeg net nog leuk fotootje opgestuurd. Deze is nog uit Cusco, met de tshirts van ons 5en die we hebben laten maken!)

  • 17 April 2008 - 22:51

    Mieke:

    heej hoi, leuk gerrie.
    xm

  • 18 April 2008 - 06:56

    Bart:

    geweldige avondturen weer gerrit! reizen is zo veel spannender dan studeren..
    maaaarrrr 14 mei de grote dag, zien we je eindelijk terug! maak er tot die tijd wat van en probeer te blijven lachen om die gekken ipv er somber van te worden. Op mijn werk zie ik constant demente bejaarden die wat stiller zitten maar ook knettergek zijn en dat valt sommige mensen toch heel zwaar. whatever, jij redt je wel hae,
    tot snel knaapie! je komt de 22e mee stappen in utrecht toch?
    grtjs bart

  • 18 April 2008 - 07:46

    Jeroen:

    Wow 14 mei al! En we moeten nog al onze "welkom thuis gerrit" spandoeken gaan schilderen ;-). En over dat zorg centrum, zie ik hier een toekomst voor je? Mij lijkt het in ieder geval wel heftig.
    Tot in mei ieder geval en ik weet dat jij mijn camera niet gaat dragen op onze vakantie...
    Groeten!
    Jeroen

  • 18 April 2008 - 07:56

    Nikki:

    echt zo leuk allemaal, na 14 mei, maar snel weer wat afspreken om bij te praten!
    nog heeel veel plezier en succes:D

    xx

  • 18 April 2008 - 14:05

    Rasmus:

    Zondag Ajax kampioen!

    Hoi.

    Zondag Langeveld winnaar Amstel Gold!

    Jaja, hier draait het leven ook door en dat terwijl jij psychiatrisch patienten loopt te verzorgen duizenden kilometers de hoek om. Hulde.

    De rode loper wordt al gestofzuigd en de champagne koud gezet om jouw terugkomst te vieren. Het zal dalijk in Nederland wel even wennen worden voor je. Maarja, dat is nog een maand. En een maand kan een groot voetbal toernooi worden gespeeld (en gewonnen worden) en een rondje door Frankrijk gefietst worden.

    Dus geniet nog maar van Bolivia en dan maak ik me druk om andere dingen:P






  • 18 April 2008 - 17:24

    Sirius:

    Nog maar een paar weekjes en dan... oh oh oh wat gaat dat toch snel. Je verdoet je tijd in ieder geval op een veel nuttigere manier en op eenzelfde soort instelling als waar ik me bevind. ;)
    hier gebeuren ook de meest rare dingen en lopen er maffe figuren rond maarja, dat zul jij natuurlijk ookwel weten :P

    Tot snel iig en veel plezier die laatste weekjes nog
    Groetjes

  • 22 April 2008 - 11:17

    Bram:

    Joo gert!

    Leuk om te lezen dat het lekker gaat. O.o je 3e camera? Hoeveel ga je voor? 4..? 5..? :P
    Nog maar een paar weekjes en dan zien we je alweer!

    Greetz,
    B

  • 22 April 2008 - 20:00

    Elly:

    hoi gerrit
    leuk wat van je te horen wat ben ik trots
    op je je doet het geweldig
    ik zet snel op de kalender wanneer je weer
    thuis komt je begrijpt dat ik er dan
    zo snel mogelijk kom ik ben benieuwd naar jouw verhalen
    verder nog veel succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Sucre

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

08 Mei 2008

Bijna onderweg..

26 April 2008

Lekker rustig

17 April 2008

Ander land, andere stad & ander werk!

31 Maart 2008

Bruiloft en meer feesten!

10 Maart 2008

Fotoootjes!!
Gerrit

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 13933

Voorgaande reizen:

08 Februari 2014 - 14 Juli 2014

Mijn 2e reis

18 Januari 2008 - 14 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: